Τετάρτη 1 Απριλίου 2020


«Το μεγαλύτερης κλίμακας πείραμα που έγινε ποτέ»



Έτσι χαρακτηρίστηκε από εμπειρογνώμονες.  Και είναι αποκαλυπτικό.

Κάθετη πτώση του διοξειδίου του αζώτου, σαν συνέπεια της αναστολής της βιομηχανικής δραστηριότητας,  αποκαλύπτουν οι δορυφορικές εικόνες.

Αυτό προκύπτει από τις παρατηρήσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) στη διάρκεια των τελευταίων έξι εβδομάδων.



Το διοξείδιο του αζώτου παράγεται από τις μηχανές των αυτοκινήτων, τις μονάδες παραγωγής ενέργειας και πλείστες άλλες βιομηχανικές δραστηριότητες και ενοχοποιείται για την παρόξυνση αναπνευστικών νοσημάτων, όπως το άσθμα.

Αν και δε θεωρείται ότι συμβάλλει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, το διοξείδιο του
αζώτου παράγεται από τις ίδιες πηγές που κατέχουν ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τις παγκόσμιες εκπομπές άνθρακα και την υπερθέρμανση του πλανήτη.


«Χωρίς να το θέλουμε, βρισκόμαστε μπροστά στο μεγαλύτερης κλίμακας πείραμα που έγινε ποτέ», σχολιάζει ο Paul Monks, καθηγητής βρετανικού πανεπιστημίου.  «Αυτή τη στιγμή συμβαίνει να βλέπουμε  την εικόνα του μέλλοντος, στην περίπτωση που θα επικρατούσε  μοντέλο οικονομίας που δεν θα βασίζεται στα προϊόντα του άνθρακα. Βλέπουμε τί θα μπορούσε να είναι εφικτό.»



Ο Monks, πρώην πρόεδρος της επιστημονικής συμβουλευτικής επιτροπής για τη βρετανική κυβέρνηση στα θέματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αναφέρει πως η μείωση στα επίπεδα του διοξειδίου του αζώτου θα είχε ευεργετική επίδραση στην υγεία, αν ίσως όχι στη θνησιμότητα.  

«Θα ανακούφιζε ειδικές κατηγορίες ασθενών, όπως εκείνους που πάσχουν από άσθμα. Επίσης θα περιόριζε τη μετάδοση λοιμώξεων, καθώς ψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης ευνοούν τη νόσηση από ιούς, γιατί προκαλούν φλεγμονή και μείωση της ανοσολογικής ικανότητας. Οφέλη θα βλέπαμε και στη γεωργία, αφού η ρύπανση επηρεάζει την ανάπτυξη των καλλιεργειών.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προσδιορίζει στα 200 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο τη  συγκέντρωση του NO2 που θεωρείται τοξική για τους αεραγωγούς. Τα σωματίδια των ατμοσφαιρικών ρύπων, εξ άλλου, εκτός από την επιδείνωση των αναπνευστικών προβλημάτων,  λειτουργούν και σαν φορείς μικροβίων. Ήδη, βρίσκεται υπό διερεύνηση το  κατά πόσο αυτά τα σωματίδια παίζουν ρόλο στην μετάδοση του Covid-19.

Η πόλη Wuhan της κεντρικής Κίνας με τα 11 εκατομμύρια κατοίκους, που θεωρείται μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο και με εκατοντάδες εργοστάσια παραγωγής εξαρτημάτων αυτοκινήτων και άλλων βαρέων κατασκευών για την παγκόσμια αγορά, ήταν μεταξύ των σημείων όπου σημειώθηκε η μεγαλύτερη μείωση στους ρύπους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΝΑΣΑ, η μείωση στην ανατολική και κεντρική Κίνα ήταν 10 – 30 % χαμηλότερη του ορίου.

Ανάλογη μείωση του NO2 παρατηρήθηκε και στην Νότια Κορέα, που αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα εκπομπών από την εκτεταμένη χρήση του άνθρακα στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες της, αλλά από τις βιομηχανικές εκπομπές της γείτονος Κίνας.

Εντυπωσιακές ήταν οι μεταβολές και στη βόρεια Ιταλία, καθώς οι ρύποι των πυκνών βιομηχανικών συγκροτημάτων τείνουν να εγκλωβίζονται από τον όγκο των Άλπεων, ώστε να αποτελεί ένα απ’ τα σημαντικότερα σημεία ρύπανσης στη δυτική Ευρώπη.

Από τις 9 Μαρτίου που τέθηκε η Ιταλία σε lockdown, στο Βορρά παρατηρήθηκε μείωση 40% του NO2, κάτι που δεν έχει προηγούμενο, και μάλιστα τόσο παρατεταμένο. Δεν είναι σαφές αν σχετίζεται με την αναστολή λειτουργίας της βιομηχανίας, ή τη μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων, που κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο σαν αιτία ρύπανσης στην Ευρώπη.

Αν και η Βρετανία άργησε να εφαρμόσει τα μέτρα, καταγράφονται ανάλογες μειώσεις και σε σημεία μεγάλης κυκλοφορίας στο Λονδίνο. Σύμφωνα με τον Monk, η κυκλοφορία των οχημάτων ευθύνεται για το 80% των εκπομπών διοξειδίου του αζώτου στη Βρετανία. Σε κάθε χιλιόμετρο διαδρομής ενός μέσου αυτοκινήτου diesel αποδίδονται στην ατμόσφαιρα 55 χιλιοστά του γραμμαρίου του συγκεκριμένου ρύπου. 


Και καταλήγει: « Αυτό που βγαίνει σαν συμπέρασμα είναι η αποκάλυψη – οφείλουμε να το παραδεχτούμε – ότι στο χέρι μας είναι να επιβάλουμε τις αλλαγές (που χρειάζονται) τόσο στους όρους παραγωγής,  όσο και στα πρότυπα της ζωής μας.»


Από δημοσίευμα στην GUARDIAN

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου